Marketing voor (beginnende) kunst broeders en zusters
saskia de rooy
Volgende week zit ik weer in de USA. Het volgende deel van (in)sight: a portrait project gaat beginnen. Studenten van de Carroll University in Wisconsin zullen in verschillende disciplines portretten maken van allemaal verschillende mensen die Carroll tot dat prachtige Carroll maken. En natuurlijk geef ik ze hierover les.
Nu blijven studenten niet eeuwig student. Een heel aantal van de kunststudenten wordt kunstenaar. Vanzelfsprekend wil ik dat die bevlogen nieuwe kunstenaars een goede start maken met hun kunstenaarschap en niet in allemaal valkuilen en narigheid belanden. Daarom heb ik de "What you need in order to bloom' gemaakt, drie vellen vol tips & tricks voor kunstenaars.
Want als kunstenaar is je werk jouw domein, daar bepaal jij wat je moet maken, hoe je beeld/ schilderij/ wat dan ook eruit moet zien. Jij kiest jouw weg omdat je die moet gaan. Voor de marketing van dat unieke werk kun je gewoon zo commercieel mogelijk zijn. Wat jij te bieden hebt, dat unieke werk, is goed. De truc is om de mensen te verzamelen die dat ook voelen, zodat zij jou in ruil voor werk de mogelijkheid bieden te leven, te wonen en te werken.
De 'what you need in order to bloom' zijn de hoofdlijnen van alles wat ik heb geleerd over marketing in de afgelopen jaren. Achter iedere zin zitten verhalen, werk en doelen. Het is een begin. Want als je als kunstenaar wilt slagen maak je goed werk (geïnspireerd, spannend, interessant etc) én ga je dat op de best mogelijke manier verkopen. Dat is de business kant van je bestaan. Succes!
PS met de button kom je bij een download van de hele What you need in order to bloom!
What you need in order to Bloom 1